Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
(Handleiding voor) Jongens!
Authors: ---
ISBN: 9059082087 Year: 2006 Publisher: Leuven Davidsfonds/Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een boekje onmisbaar voor tienerjongens of voor al wie hen beter wil leren kennen. Voor wie een antwoord wil op de volgende vragen: waarom hebben jongens zoveel zakken in hun broek? Kunnen jongens minder goed stilzitten dan meisjes? Wanneer moet je je voor het eerst scheren? Houden alle jongens van voetbal? Is het cool om deo te gebruiken, of juist niet? Jongens in allerlei maten en gewichten zoals de stoere binken, de deftige jongemannen, de vlotte kerels, brave koorknapen, sexy venten, hippe boys en andere coole gasten vinden in dit boekje een stukje van zichzelf, een originele tip of een grappig weetje.


Book
(Handleiding voor) Meisjes!
Authors: ---
ISBN: 9059082079 Year: 2006 Publisher: Leuven Davidsfonds/Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze handige gids voor meisjes krijgen we een antwoord op prangende vragen als: waarom hebben meisjes een handtas en jongens niet? Babbelen vrouwen altijd zo veel. En waarover? Wanneer moet je voor het eerst een beha dragen? Houden meisjes altijd van strikjes, bloemetjes en roze kleren? Kan jij mascara opdoen zonder spiegel? Meisjes en jongens verschillen aan de binnenkant en aan de buitenkant. De auteur heeft het in deze gids over de bijzondere en typische kenmerken van het vrouwelijke geslacht. Van hippe chick tot brave meiskes. Elk meisje vindt in dit boek een stukje van zichzelf, een originele tip of een grappig weetje.


Book
Zoenen en vrijen : praten met kinderen over seksualiteit
Author:
ISBN: 9021524112 Year: 1994 Publisher: Antwerpen Z&K

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Nee! : een boek over nee en ja zeggen.
Authors: ---
ISBN: 9789021665795 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Ploegsma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek helpt ouders, kleuterleid(st)ers of verzorgers om kinderen te leren nee en ja te zeggen op de juiste momenten. Het is een helder en licht humoristisch prentenboek dat kinderen weerbaarder helpt te zijn zonder ze bang te maken.


Book
De baas over je lijf : over bloot, aanraken en grenzen
Authors: --- ---
ISBN: 9789085606703 Year: 2015 Publisher: Amsterdam Niño

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

? In je blootje : over bloot en je lichaam / Melanie Meijer? Dat is fijn : over aanraken / Melanie Meijer? Nee zeggen mag : over grenzen aangeven / Melanie MeijerSamenvattingLuuk en zijn zusje Roos gaan zwemmen, hebben ruzie en vertellen mama als er iets gebeurt wat ze niet willen. Handzaam prentenboek met kleurentekeningen en drie verhalen. Via vragen kan met kinderen van ca. 2 t/m 5 jaar worden gepraat over bloot zijn, aanraken en grenzen aangeven.Isabelle de RidderHandzaam prentenboekje over bloot, aanraken en grenzen. De uitgaven 'In je blootje: over bloot en lichaam', 'Dat is fijn: over aanraken' en 'Nee zeggen mag: over grenzen aangeven'* zijn hierin gebundeld. Ze helpen jonge kinderen en volwassenen met elkaar in gesprek te gaan. In ?In je blootje? gaan Luuk en Roos zwemmen. Na het zwemmen douchen ze en gaan ze naar bed. Aan het eind worden hun lichaamsdelen benoemd. Doel van het verhaal: praten over je lijf en bloot zijn. In ?Dat is fijn? worden Roos en Luuk geknuffeld door mama en hebben ze ruzie in de speeltuin. Op de laatste bladzijden staan enkele tekeningen met de vraag: Wat vinden Luuk en Roos fijn? Het verhaal gaat over prettig en onprettig lichamelijk contact. In ?Nee zeggen mag? wil een buurjongen Luuks piemel zien en wil tante Tilly een kus van Roos. De kinderen zeggen ?nee? en vertellen het aan moeder. Het verhaal eindigt met ?het nee-lied? met als doel: het stellen van eigen grenzen. De verschillende onderwerpen komen op een natuurlijke manier aan bod. De verhaaltjes kunnen gewoon gelezen worden of bieden aanknopingspunt tot verder praten. De prenten, deels met waterverf ingekleurde pentekeningen, zijn rustig en herkenbaar voor de doelgroep. Vanaf ca. 2 t/m 5 jaar.© NBD Biblion


Book
Seksuele ontwikkeling : methodiek voor pedagogische begeleiding in de kinderopvang en in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789088502620 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Henk VerburgDit boek gaat over de pedagogische begeleiding van de seksuele ontwikkeling van kinderen in de kinderopvang en het basisonderwijs. Het boek bevat twee delen. Het eerste deel (twee hoofdstukken) geeft informatie over seksualiteit als onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. Seksualiteit omvat hierbij lichamelijkheid, intimiteit en geslachtelijkheid. Het tweede deel (vier hoofdstukken) gaat over seksuele opvoeding (in theorie en in de praktijk van de kinderopvang en het basisonderwijs) en over het ontwikkelen en hanteren van pedagogisch beleid op dit terrein. Elk hoofdstuk bevat korte voorbeelden en eindigt met een samenvatting. Het boek bevat een uitgebreid overzicht van literatuur, kinderboeken en relevante websites, plus vier bijlagen met extra werkmateriaal. Het boek is bestemd voor (aankomende) pedagogisch medewerkers, leerkrachten en leidinggevenden in de kinderopvang en het basisonderwijs. Channah Zwiep is na haar studie gespecialiseerd in de seksuele ontwikkeling en opvoeding van jonge kinderen en heeft rond dit thema een eigen projectbureau. Zij publiceert regelmatig over dit onderwerp. Dit boek lijkt wat op 'Kinderen en seksualiteit' (2005)* van dezelfde schrijfster, maar het is breder (ook voor basisonderwijs) en meer uitgewerkt, en dus duidelijk anders.© NBD Biblion


Book
Sensoa Vlaggensysteem : reageren op seksueel (grensoverschrijdend) gedrag van kinderen en jongeren : boek
Authors: ---
ISBN: 9789044138641 Year: 2022 Publisher: Antwerpen Antwerpen Sensoa Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Sensoa Vlaggensysteem helpt professionals om seksueel gedrag van kinderen en jongeren eerlijk te beoordelen en er gepast op te reageren. Je gebruikt het ook om met kinderen en jongeren te bespreken welk seksueel gedrag wel of niet oké is. In dit handboek wordt het Sensoa Vlaggensysteem uitgelegd en onderbouwd. Achteraan staat de normatieve lijst, een lijst van seksuele gedragingen die veel voorkomen op een bepaalde leeftijd. Met deze lijst beoordeel je het seksueel gedrag van kinderen en jongeren beter. In het boek zijn ook 44 geïllustreerde situaties uitgewerkt. Op iedere kaart staat een situatie getekend van seksueel gedrag van kinderen of jongeren. Elke situatie is beoordeeld aan de hand van 6 criteria. Op basis van die beoordeling wordt een pedagogische reactie gesuggereerd.https://www.sensoa.be/materiaal/sensoa-vlaggensysteem-voor-kinderen-en-jongeren-methodiek


Book
Gender op school : meer dan een jongens-meisjeskwestie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401429115 Year: 2015 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als scholen al rekening houden met verschillen tussen jongens en meisjes blijft men vaak hangen in beelden van stereotypering. Omdat het ontwikkelingsproces van jongeren meer inhoudt, vond in Vlaanderen een uitgebreid onderzoek plaats op vele vo-scholen naar de inter- (verschillen tussen J/M) en intraseksuele verschillen (verschillen binnen de groep J en M), maar ook naar de individuele genderidentiteit en -expressie bij jongeren van 14-18 jaar. Zo wil men niet alleen een beeld geven van genoemde verschillen, maar zocht men bijvoorbeeld ook naar de oorzaak waarom jongens meer kans maken op een niet-geslaagde schoolloopbaan. De vrij wetenschappelijk geschreven hoofdstukken bevatten naast de uitkomsten (veel cijfers, tabellen, schema's) ook korte, praktische aanbevelingen voor scholen en leerkrachten. Het (Vlaamse) taalgebruik is niet makkelijk, de inhoud wordt beschreven vanuit de schoolsituatie in Vlaanderen. Het thema is actueel en belangrijk, maar dit onderzoeksverslag richt zich toch vooral op studenten onderwijskunde, bestuurders en beleidsbepalers in plaats van op gebruik op vo-scholen zelf. © NBD Biblion


Book
Onze vriendschap is meer dan sympathie : een relatieboek voor en door jongeren om te groeien in tederheid
Authors: ---
ISBN: 9020919490 Year: 1991 Publisher: Tielt Lannoo


Book
Vol potentieel : krachtig lesgeven in diversiteit
Authors: ---
ISBN: 9789463792684 Year: 2019 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een klas vandaag is een diverse klas, en die diversiteit is breed: afkomst, taal, etniciteit, gender, beperking, ... Kwaliteitsvol onderwijs is een recht voor alle leerlingen. Als leerkracht doe je al heel wat inspanningen om daaraan tegemoet te komen. Toch voelen leerkrachten zich vaak niet voldoende voorbereid en weten ze niet altijd hoe om te gaan met de aanwezige diversiteit.Hoe creëer je als leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan je doen om de diversiteit in de klas te waarderen en te benutten? Hoe ondersteun je leerkrachten in hun competentiegroei? Hoe bouw je een krachtige samenwerking uit met collega?s, leerlingen en ouders? En wat is er nodig om alle leerlingen vanuit hun volle potentieel te laten deelnemen in de klas?Op die vragen wil het boek Vol potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit een antwoord bieden. Het is een neerslag van de inzichten en het wetenschappelijk onderzoek uit het Potential-project. Potential wil de competenties van zowel ervaren als toekomstige leerkrachten versterken en inzetten op verbindende samenwerking tussen collega?s, ouders en leerlingen in het creëren van inclusieve leeromgevingen. Alle leerkrachten, ouders en leerlingen hebben potentieel om samen een inclusieve leeromgeving te vormen. Aan de hand van veelvoorkomende vragen rond inclusief onderwijs geven de auteurs in dit boek inzicht in hoe we dat potentieel kunnen aanboren.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792684/Vol-potentieel

Keywords

diversiteit --- inclusief onderwijs --- binnenklasdifferentiatie --- professionalisering --- Leraren; opleidingen --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Professionalisering --- Leraren ; professionalisering --- 454.23 --- didactische principes --- differentiatie --- zorgverbreding --- inclusie --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- School management --- interculturele communicatie --- intercultureel onderwijs --- Flanders --- Onderwijs --- Diversiteit --- Inclusie --- Ouderbetrokkenheid --- Klassenmanagement --- Inclusief onderwijs. --- Leraren ; professionalisering. --- Professionalisering. --- binnenklasdifferentiatie. --- didactische principes. --- differentiatie. --- diversiteit. --- inclusie. --- inclusief onderwijs. --- professionalisering. --- zorgverbreding. --- Didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding. --- 454.6 --- Sociology of education --- Teaching --- didactiek --- inclusief beleid --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- Differentiatie ; onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- inclusiviteit --- onderwijs --- Competenties --- vaardigheden --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- gender --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen) --- 460.6 --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Geïntegreerd onderwijs --- Belgium --- Essays --- Education --- Sociology --- Policy --- Science --- Book --- Diversity policy --- Educational sciences --- Intersectionality

Listing 1 - 10 of 10
Sort by